Mug cake

Provade en ny frukost idag - mug cake
 
Var inget wow så direkt får jag väl erkänna men en bra variant till den vanliga frukosten, blir lätt att man alltid kör på samma. 
 
Vad är då mug cake eller mugg kaka på svenska? 
Det är precis vad det låter som, en kaka gjord i en mugg men jag valde en skål det går lika bra. Det finns mängder med olika recept, nyttiga som onyttiga så det finns något för alla. 
 
I min kaka hade jag
 
1 ägg
1/2 dl minimjölk 
1dl fiberhavregryn 
15g protein 
1/2 tsk bakpulver
 
Antingen mixar man allt till en slät smet eller blandar det för hand, därefter häller man det i en smörjd skål eller mugg och in i micron på full effekt i ca 1,5minut. Jag åt den med kesella och jordgubbar men det är valfritt vad för topping man väljer om ens någon topping alls. 
 
I normala fall går det nog väldigt fort att göra denna men just när jag var färdig med smeten slocknade hela lägenheten - strömavbrott, kunde verkligen inte kommit mer lägligt.. 
 
Det bästa är att man kan äta den direkt ur sin skål/mugg eller som jag att stjälpa upp den på en tallrik. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback