Granola & Müsli

Om man vill ha lite variation till sin yoghurt/fil eller kanske kesella som jag alltid äter till frukost är granola och müsli ett bra tips speciellt om man gör det själv! Finns många bra märken nu mera som är både goda och med ok innehåll men så finns det ju dom som innehåller mer socker än nötter/frön.. 
 
Här kommer ett recept på granola och ett på müsli, jag ska prova att göra dom direkt jag kommer hem från jobbet, blev väldigt sugen på båda två nu när jag satt här och googlade runt. 
 
Granola 
 
2 dl hackad mandel
2 dl hackade hasselnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor
1/3 dl hela linfrön
1 tsk ekologisk vaniljpulver
1 msk kakao
3 msk kokosfett (låt det smälta till flytande konsistens)
ev 1 msk ekologisk kallrörd honung (kan uteslutas)
 
Blanda ihop allt och lägg ut det på en plåt sedan ska det gräddas i ugnen på 150grader i 20-30min men håll koll så att det inte bränns, men lite färg gör nog inget. Rör om några gånger 
 
 
Müsli

1 dl skalade hasselnötter (Gott liv)
1 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
1 dl gojibär
1 dl valnötter
½ dl mandelflarn/mandelflisor
½ dl pumpafrön

Grovhacka valnötter, hasselnötter blanda sedan ihop det med resten. 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback