Ett par timmar i köket

Eftersom det var derby i den englska ligan idag mellan Liverpool och Everton(shit vad jag kan då..) passade jag på att spendera ett par timmar i köket och resultatet blev ett stycke bröd, snickerskaka samt middag. 
 
Snickerskakan började jag med eftersom den behövde en stund i kylen. Vill man baka men har lite ont om tid är detta ett bra tips, det går fort och är väldigt lätt men du får hembakt, så ingen kan klaga! 
Enligt grundreceptet skulle det vara saltade och rostade jordnötter men jag tycker inte om det så valde naturella och tycker absolut att det gick lika bra. 
 
Snickerskaka al á LCHF 
 
100g mörk choklad 70% eller mer 
1dl jordnötter 
1dl jordnötssmör - utan socker 
 
smält hälften av choklad i ett vattenbad, häll den smälta chokladen i en form klädd med bakplåtspapper och sätt in i kylen. Låt den stå tills chokladen stelnat. 
 
Blanda jordnötterna och jordnötssmöret i en kastrull på låg värme 
 
Lägg ut jordnötsblandningen på den nu kalla chokladen och bred sedan ut resten utav den smälta chokladen och in i kylen igen. Efter ca 1-2 timmar är den färdig att skära upp och börja njuta av. 
 
 
 
 
Sesambröd 
 
Sätt ugnen på 225 grader
 
1msk fiberhusk 
2dl riven ost 
1tsk bakpulver 
2dl sesamfrö 
3ägg
 
Blanda de torra ingridienserna väl, tillsätt sedan äggen och rör om till en jämn smet/deg. 
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, bred ut smeten/degen på pappret och grädda i mitten utav ugnen i 8minuter. 
 
 
Tanken var att jag skulle göra ett annat lowcarb bröd som jag såg på en blogg jag läser men hade inte allt hemma.. Så kommer spara receptet och göra det när vi storhandlat nästa gång.
 
Tacogratäng 
 

500 g nötfärs
200 g philadelphiaost original
2 dl creme fraiche 34%
2 tomater eller 1 hackad paprika
1 hackad gul lök
1 avokado
Jalapenos
salt, peppar
2 msk tacokrydda
1 msk tomatpuré
2 dl vatten
1 vitlök
lite soja
3 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 g.
Blanda fraiche och philadelphiaost och bred en gratängform med det.
Bryn lök och nötfärs och blanda i vatten, tacokrydda, vitlök, tomatpuré och en skvätt soja.
Lägg ovanpå fraicheblandningen. Dekorera med tomaterna (eller paprikan), avokadon skuren i bitar, lite salt och peppar och sedan osten och sätt sedan i ugn i ca 25 min.

 

 

Kommentarer
Jossan

Sitter och smådreglar över alla bilderna! Såg väldigt gott ut och särskilt tacogratängen eftersom jag verkligen älskar tacos :)
SV: Ja så är det verkligen! Man motiverar verkligen varandra :)
Jaa, jag älskar kiwi och äter minst en om dagen till frukost. Äter den även alltid med skalet på :)


Blogg: http://jossan.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback